34-os organizacijos reikalauja atšaukti įstatymo pataisas dėl privalomų dviračių šviesų dieną

Nuotrauka iš http://ukcyclerules.com

Kreipimasis į Seimo narius

Mes, žemiau pasirašę 34-ių Lietuvos nevyriausybinių organizacijų, dviratininkų klubų, komandų ir viešųjų įstaigų atstovai raginame LR Seimą ir Vyriausybę skubos tvarka pripažinti netekusias galios LR Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 11 straipsnio 2 dalies nuostatas dėl reikalavimų dviračių vairuotojams važiuojant šviesiuoju paros metu dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje degančiu baltos šviesos žibintu, o gale – raudonos šviesos žibintu.
Siūlome palikti šiuo metu galiojančias Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, kurios visiškai užtikrina saugaus eismo reikalavimus ir atitinka Europos šalių praktiką, kai dviračio šviesos yra privalomos tamsiu paros metu arba esant blogam matomumui (mažiau nei 300 m).

Todėl prašome skubiai priimti LR Seime pateiktą ir užregistruotą Lietuvos Respublikos
Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 2, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 33 straipsnių, įstatymo priedo pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 61, 271 straipsniais įstatymo 11 straipsnio pakeitimo Įstatymą.
Pažymėtina, kad 2014 m. liepos 1 d. įsigaliojus  Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 17 straipsnio 2 dalies naujai redakcijai, Lietuva taptų pirmoji valstybė pasaulyje, įteisinusi reikalavimą dviratininkams visada (bet kuriuo paros metu) dėvėti liemenes arba visada laikyti įjungtus priekinius ir galinius dviračio žibintus važiuojant važiuojamąja kelio dalimi.
Rengiant šią įstatymo pataisą jai nepritarė tuometinė Darbo grupė Kelių eismo taisyklių pakeitimams prie LR Susisiekimo ministerijos (SM), Dviračių komisija prie LR SM, nevyriausybinės organizacijos, dviratininkų klubai ir dviratininkų bendruomenė. Jie kreipėsi į LR Vyriausybę, Seimą, Prezidentūrą, bet nebuvo išgirsti ir pataisa buvo skubotai priimta, nepaisant pilietinių organizacijų, ekspertų, saugaus eismo specialistų nuomonės.
Europos dviratininkų federacijos duomenimis, visose Europos Sąjungos šalyse ir daugumoje išsivysčiusių pasaulio šalių šviečiantis baltos šviesos žibintas priekyje, raudonos šviesos žibintas gale yra privalomi dviračiui kaip transporto priemonei tik tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui (mažiau kaip 300 m). Naudoti dviračio žibintus dieną (kurie yra daug kartų silpnesni nei automobilio žibintai, be to, nėra jų techninio reglamentavimo bei kontrolės) yra techniškai, teisiškai ir eismo saugumo požiūriu nepagrįstas ir neproporcingas reikalavimas.
Šiuo metu įstatymas nedraudžia dviratininkams savo nuožiūra naudoti žibintų šviesas dieną, jei jie mano esant tai reikalinga. Atsižvelgiant į tai, kad naujas reglamentavimas ribos asmenų teisę pasirinkti sau tinkamą aprangą, ekologiškos ir visiems prieinamos transporto priemonės naudojimo patrauklumas sumažės. Pažymėtina, kad šviesą atspindinčių liemenių ir atspindinčių elementų naudojimas pasiteisina tik tamsiuoju paros metu, kai dviračių vairuotojai yra tiesiogiai apšviesti gatvių ar kitais žibintais, todėl šviesiuoju paros metu yra neefektyvus ir neduos siekiamo rezultato. Šiuo metu yra didžiulė pasiūla ir įvairovė įvairios šviesą atspindinčios aprangos, jos elementų ir papildomų aksesuarų prie aprangos. Todėl netikslinga ir nepagrįsta reikalauti tik vieno privalomo aprangos pavyzdžio (liemenės) visiems dviratininkams.
Matomumui kelyje ir eismo saugumui užtikrinti pakanka šiuo metu Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 17 straipsnio 2 dalies galiojančių nuostatų, tik būtina užtikrinti jų laikymąsi. Tačiau iki šiol neužtikrinus esamo įstatymo įgyvendinimą, manome netikslinga didinti įstatyminių prievolių skaičių.

Pagarbiai,
Lietuvos dviratininkų bendrijos pirmininkas Eduardas Kriščiūnas
Bendrijos „Atgaja“ pirmininkas Saulius Vytas Pikšrys
Lietuvos jaunimo organizacijų tarybos prezidentas Mantas Zakarka
Lietuvos dviračių verslo asociacijos atstovas Algimantas Pauliukaitis
Labdaros ir paramos fondo „Maisto bankas“  L.e.p. direktorius Vaidotas Ilgius
Sporto klubą „Vilimeksas“ atstovaujantis Giedrius Adamonis
Asociacijos „Stimul Plius“ prezidentas Aleksandras Malakauskas
Všį „Dviratai“ direktorius Darius Pekarskas
Asociacijos „Dviračių sporto mėgėjų klubas“ pirmininkas Marius Ratkevičius
Kalnų dviračių sporto (MTB) federacijos direktorius Julius Kvietkauskas
Sporto klubo „S-Sportas“ pirmininkas Petras Andrašiūnas
VšĮ „Turizmo akademija“ direktorius Tomas Stasiukaitis
VšĮ „Du ratai“ direktorius Saulius Ružinskas
LKA Keliautojų klubas pirmininkas Rolandas Lubys
GMPR Lietuvos fondo pirmininkas Sigitas Kučas
VŠĮ „Nuotykiai tau“ direktorius Jonas Čepkauskas
Klubas DRYM TYM pirmininkas Vytis Nakutis
VšĮ „MTB cycling club“ direktorius Tautvydas Lukšas
Asociacijos „Klubas Top team“  direktorius Arūnas Gliaudelis
VšĮ „Miegantys drambliai“ direktorė Inga Kupetytė-Bunevičienė
VšĮ „Ugdymo inovacijų centras“ direktorė Regina Sabaliauskienė
NVO vaikams konfederacijos direktorė Elena Urbonienė
VšĮ „Humanizmo centras“ vadovė Rasa Kuodytė–Kazielienė
Visuomeninės organizacijos „Kaltinėnų bendruomenė“ valdybos pirmininkė Rima Čepurnienė
Aplinkosaugos valdymo ir technologijų centro direktorė Audronė Alijošiūtė
Šiaulių nevyriausybinių organizacijų konferencijos (ŠNVOK) taryba
VŠĮ „Bendruomenių kaitos centras“ direktorė Loreta Zakarevičienė
Asociacija „Dviračių sporto klubas Veloratai“ pirmininkas Romenas Andriuškevičius
Vilniaus dviračių sporto klubo „Vitus“ pirmininkas Algimantas Mozolis
Kauno Jaunalietuvių sporto organizacijos mokyklos dviračių sporto treneris Gintautas Volungevičius
VšĮ „Geriausia komanda“ direktorė Nora Naginevičiūtė
Kelionių agentūros „Aldova“ savininkas Algimantas Naujokas
Susivienijimo Žali.LT koordinatorius Martynas Norbutas
Všį „MTB Riders club“ direktorius Marius Šukevičius

Kontaktams ir informacijai:
Bendrija „Atgaja“ t. 8-699-33661, e-paštas info@atgaja.lt
Linas Vainius

Piliečiai primena, kad šią įstatymo pataisą „prastūmė“ vienas žmogus p. Stasys Brundza (nepritariant kitiems eismo saugumo ekspertams ir pilietinėms organizacijoms), o jai prieštarauja didžiulė Lietuvos dviratininkų ir nevyriausybinių organizacijų bendruomenė, į kurios nuomonę, raštus ir prašymus nebuvo atsižvelgta.

Todėl šią pataisą vertina kaip grubų žmogaus teisių pažeidimą dėl nelogiškos ir nepagrįstos įstatyminės prievartos eiliniams piliečiams (kurie nėra statutiniai pareigūnai ir neatlieka tarnybinių funkcijų, o tik laisvalaikiu važiuoja dviračiu) dėvėti nustatyto pavyzdžio rūbus ir naudoti dviračio šviesas dieną.

Gausi dviratininkų bendruomenė tikisi, kad Seimo nariai supranta didelės piliečių grupės lūkesčius ir moka skaičiuoti rinkėjų balsus.

1 komentaras

  1. Pritariu tam, kad būtų atsisakyta prievolė naudoti liemenes ir žibintus dienos metu.
    Žibintų nauda dienos metu yra abejotina ne tik dėl to, kad dažniausiai naudojami modeliai žymiai nusileidžia automobiliuose įrengtų žibintų skleidžiamos šviesos intensyvumui, ypač saulėtos dienos metu, bet ir todėl, kad tokie žibintai naudoja galvaninių elementų energiją, kuri greitai išsenka net ir ne pastoviai juos naudojant ir todėl juos reikia nuolat keisti, o tie elementai, kurie ilgiau tarnauja paprastai kainuoja kaip keli litrai degalų. Šviesą atspindinčios lėmenės dieną taip pat turi trūkumų: tos liemenės dalys, kurios ne sklaido, o atspindi šviesą, beja jų ant įprastos lėmenės nėra daug, iš esmės atspindi tik į tą pačią pusę, iš kurios yra nukreipti šviesos spinduliai, todėl atpindys, kurio intensyvumas yra panašus ar net mažesnis už nuo dviračio ir/ar dviratininko atsispindinčios šviesos intensyvumą, matomas tik iš automobilio su įjungtais priekiniais žibintais, likusi lėmenės dalis nors ir yra fluorescensinė yra tik iki 50% labiau ryškesnė nei šviesi apranga, pvz.: balti maškiniai.
    Dviratininkų saugumas ir taip yra pakankamai didelis, nes priešingai negu, kad automobilio varuotojas, dviratininkas kaip ir pėstysis turi galimybę kelyje vadovautis ne tik rega, bet ir klausa, todėl gali sužinoti apie transporto priemonę artėjančią tiek iš priekio, tiek iš paskos, o ar naudotis ir kokiomis papildomomis saugos priemonėmis, bei kokią riziką prisiimti kelyje kiekvienas turi teisę nuspręsti asmeniškai.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *