Jonava. Kaip įsisisavinti lėšas, bet nesukurti kokybiškos aplinkos mieste.

Foto pasakojimas apie Jonavą, iliustruojantis  2008, 2013, 2015 metais atliktus darbus, kuriems išleistos biudžeto ir ES fondų lėšos. Deja, bet projektai dažnai parengti nekokybiški, gausu broko, statybos reglamentų nepaisymo.Jonava 2016 04 02 (3)

Atnaujinta keturių eismo juostų J. Ralio gatvė. Nesaugios perėjos ir sankryžos, jokios galimybės važiuoti dviračiu. Prie upės dviračių tako pradžia be galimybės į šį taką įvažiuoti. Keturių juostų gatvė baigiasi ties rekonstruotu tiltu, kuriame telieka dvi eismo juostos.

Jonava 2016 04 02 (4)

Dviejų juostų vienpusio eismo gatvė. Lėšų dvigubai platesnei nei pakaktų, gatvei buvo. Gatvės pritaikymui dviračių eismui, sankryžos sutvarkymui, neatsirado. Taip pat pamiršti žmonių su judėjimo negalia poreikiai – šaligatviai ties įvažiavimais į kiemus su borteliais skersai šaligatvio.

Jonava 2016 04 02 (5)

Rekonstruotas tiltas per Nerį. Nesudarytos sąlygos per tiltą važiuoti dviračiu. Apskritai draudžiamas dviračių eismas, nors iškart už tilto prasideda pėsčiųjų ir dviratininkų takas.

Jonava 2016 04 02 (6)

Seno dviračių tako palei Nerį likučiai.

Jonava 2016 04 02 (7)

Keturių juostų kelias ties tiltu virsta dviejų juostų, tačiau dviračių takui vietos neatsirado. Nesaugi perėja per visas keturias eismo juostas.      Jonava 2016 04 02 (8)

Vienintelė šio važiavimo metu matyta kiek geriau sutvarkyta vieta. Ramaus eismo gatvė, naudojama dviratininkų ir vietos gyventojų privažiuoti prie namų automobiliu. Tai dažnai Nyderlanduose naudojama praktika. Šiai atkarpai sutvarkyti reiktų ištaisyti kelias klaidas: pašalinti ant važiuojamosios dalies nupieštą klaidinantį ženklinimą (dviračio simbolius), brūkšninę liniją. Taip pat būtina sutvarkyti sankryžą, kad dviratininkai saugiai galėtų patekti į šią atkarpą. Šiuo metu įrengtas horizontalus ženklinimas dviratininkus ir automobilių vairuotojus skatina pažeidinėti kelių eismo taisykles. Lietuvoje eismas vyksta dešine kelio puse, tačiau mūsų kelionės metu automobilio vairuotojas, vadovaudamasis keistu ženklinimu, važiavo kaire kelio puse, priešpriešiais dešine puse, kaip reikalauja KET,  važiuojantiems dviratininkams. Dėl mažo greičio pavojaus nekilo. Tačiau, kad tokių situacijų nesusidarytų, būtina ženklinimą sutvarkyti, t.y. jį panaikinti.Jonava 2016 04 02 (9) Asfalto dykynės mieste. Atnaujintos keturių eismo juostų gatvės, dviejų eismo juostų gatvės, kur vienos juostos plotis apie 5 metrus. Tačiau galimybė  saugiai važiuoti dviračiais nesudaryta. Nesaugi sankryža, šaligatviai nepritaikyti žmonių su judėjimo negalia reikmėms.Jonava 2016 04 02 (11)

Naujai įrengtas šaligatvis nepritaikytas žmonių su judėjimo negalia reikmėms – ties įvažiavimau į kiemą skersai šaligatvio sudėti borteliai. Statybos techninis reglamentas „Statiniai ir teritorijos. Reikalavimai žmonių su negalia reikmėms“, galiojantis nuo 2001 metų, nurodo, jog tokiose vietose bortelių būi negali. Šaligatvis turi nenutrūkti, įvažiavimai turi būti pakelti iki šaligatvio lygio. Taip būdavo daroma net gūdžiais saovietiniais laikais. Tačiau įstatymo reikalavimai netrukdo toliau įrenginėti broką.Jonava 2016 04 02 (12)

Dar statesni naujai įrengto šaligatvio borteliai, kuriais turės nuvažiuoti žmogus, naudosiantis šį pandusą.Jonava 2016 04 02 (13)

Nauji dviračių takai, nutrūkstantys daugelyje vietų, su borteliais skersai kelio, ir netgi tvorelėmis, projektuotojų manymu, turinčiomis sulaikyti dviratininką nuo išlėkimo į gatvę. Natūralu, kad žmonės toje vietoje nesinaudoja takais, o kliūtį apeina veja.Jonava 2016 04 02 (14)

Dviračių stovai, kuriais neįmanoma naudotis. Geltonai dažytos (!) trinkelės, kurių atšokę  dažai jau ne kartą perdažyti.

Jonava 2016 04 02 (1)

Lėšų šaligatvio dažymui raudona spalva atsirado, bortų, įrengtų skersai šaligatvio, pašalinimui lėšų nepakako. Šalia keturių eismo juostų gatvė (kelias Nr. 144), nukreipianti tranzitinio transporto srautus į miesto centrą. Ne pats geriausias sprendimas, kai Jonava praktiškai turi aplinkkelį.

Jonava 2016 04 02 (15)

Lėšų prižiūrėti per plačią gatvę pakanka, deja, saugios perėjos ir saugios dviračių tako ir gatvės sankryžos įrengimui lėšų nerasta. Matyt, problema ne vien lėšų trūkume…Jonava 2016 04 02 (16)

Projektuojama negalvojant apie būsimą naudotoją. Netinkami dviračių stovai, praminti takai tose vietose, kur projektuotojai nepagalvojo apie būsimus žmonių srautus.

Jonava 2016 04 02 (2)

Rekonstruota aikštė. Brangios medžiagos. Ženklai, draudžiantys daryti viską, dėl ko žmonės galėtų norėti čia rinktis. Aplinka nepritaikyta žmonėms su negalia. Nėra galimybės važiuoti dviračiu.

Neviltį kelia naujienos, jog iš klaidų nėra pasimokyta. Planuojamas dar vienas lėšų įsisavinimo projektas. Ketinama  statyti pėsčiųjų tiltą, vedantį į Jonavos sporto areną. Didžiausia šio projekto bėda net ne ta, kad jo projektiniuose pasiūlymuose nenumatyta galimybė per tiltą važiuoti dviratininkams. Bėda ta, kad projekto užsakovas visiškai aklas esminei problemai. Tiltas planuojamas, nes rekonstruojant gatvę buvo padaryta klaida ir tranzitinis eismas nukreiptas į miesto centrą. T.y. vieną kartą lėšos iššvaistytos dvigubai platesnei nei reikia gatvei, skatinančiai automobiliais važiuoti per centrą, o dabar planuojama ne spręsti prieš tai dirbtinai sukeltą problemą, o statyti dar vieną nereikalingą infrastruktūrinį objektą. Jo priežiūrai lėšų ES nebeskirs, prižiūrėti teks iš miesto biudžeto.

Šią apžvalgą galima baigti optimistine mintimi. Dar yra galimybė situaciją pagerinti. Tam reikia pripažinti padarytas klaidas. Siaurinti per plačias gatves, dar nesugadinto asfalto vietoje įrengiant saugias sankryžas, perėjas, dviračių takus. Ateityje projektus vertinti kritiškai, atliekant kaštų ir naudos analizę, atsižvelgiant ne tik į projekto įgyvendinimo kainą, bet ir į eksploatacijos ateityje sąnaudas, kitus veiksnius, tokius kaip klimato kaitos keliami iššūkiai, demografinė miesto ateitis ir kt.

Išsiųstas laiškas Jonavos rajono savivaldybei. Laukiame komentarų.

Visas nuotraukas galite pamatyti čia:

Eduardo Kriščiūno ir Justo Ingelevičiaus nuotraukos.

 

1 komentaras

  1. dziaukites kad turite bent toki taka… kai kurie miestai, net kaimynai, apskritai nieko gero neturi…. lankiausi Jonavoje, vaiksciojau dviraciu taku ir pan., super…. aisku visur visada bus kokio nors negerumo, bet jus bent jau turite kur vaziuoti….

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *