Praėjusią savaitę Europos Parlamentas balsavo už Transeuropinio transporto tinklo (TEN-T) gairių peržiūrą. Pirmą kartą aktyvių transporto rūšių, ypač dviračių, skatinimas buvo įtrauktas į TEN-T tinklo tikslus ir prioritetus.
Pirmą kartą peržiūrėti TEN-T tikslai ir prioritetai apima važiavimą dviračiu ir aktyvų judumą.
2024 m. balandžio 24 d. Europos Parlamentas balsavo už Transeuropinio transporto tinklo (TEN-T) gairių peržiūrą. Pirmą kartą aktyvių transporto rūšių, ypač dviračių, skatinimas buvo įtrauktas į TEN-T tinklo tikslus ir prioritetus.
„Didžiuojuosi mūsų komandos darbu įgyvendinant šį reikšmingą TEN-T reglamento peržiūros etapą. Pastaruosius penkerius metus Europos dviratininkų federacija (ECF) stengėsi įtraukti dviračių transportą į TEN-T plėtros gaires, rinkdama duomenis, ekonominius argumentus ir rekomendacijas dėl integracijos“. sakė Jill Warren, ECF direktorė.
Patikslinto reglamento priėmimas žymi pagrindinius pokyčius dviračių srityje, įskaitant:
- Aktyvių transporto priemonių apibrėžimas
- Sveikatos poveikio įtraukimas į kaštų ir naudos analizę
- Aktyvių transporto priemonių įtraukimas yra vienas iš TEN-T tikslų
- Atsižvelgtina į sinergiją su dviračių infrastruktūra, įskaitant ilgų atstumų dviračių maršrutus
- Aktyvios transporto priemonės TEN-T bendruosiuose prioritetuose
- Aktyvios transporto priemonės papildomuose geležinkelių prioritetuose, įskaitant dviračių stovėjimą stotyse
- Aktyvios transporto priemonės papildomuose vidaus vandens kelių prioritetuose
- Aktyvios transporto priemonės – papildomi kelių prioritetai
- Privalomi darnaus judumo mieste planai
- Multimodaliniai keleivių centrai, pasiekiami aktyviomis transporto priemonėmis
- Miesto mobilumo duomenų rodikliai
Kas toliau?
Iki 2025 m. Europos Komisija siekia priimti įgyvendinimo aktą, apibrėžiantį miestų tvarumo, saugos ir prieinamumo rodiklius bei nustatantį duomenų rinkimo ir pateikimo metodiką. Tikimasi, kad iki 2027 m. bus parengti tvaraus mobilumo mieste planai (SUMP’ai) daugiau nei 400 miestų. ECF palankiai vertina suderintų duomenų apie mobilumą mieste rinkimą TEN-T miesto mazguose ir ragina įtraukti konkrečius dviračių transporto rodiklius, susijusius su transporto rūšių padalijimu, saugumu ir infrastruktūra. Mobilumo mieste, SUMP pogrupyje, kuriame aktyviai dalyvauja ECF, jau vyksta tvaraus mobilumo mieste rodiklių (SUMI) apibrėžimo veikla. Be to, ECF pasisako, kad į SUMP įtraukti tokias priemones kaip judėjimo-cirkuliaciniai planai ir dviračių greitkeliai.
Persvarstytame reglamente iki 2030 m. numatoma sukurti multimodalinius keleivių centrus, kad būtų palengvintas pirmosios ir paskutinės mylios susisiekimas, įskaitant prieigą prie viešojo transporto infrastruktūros ir aktyvų mobilumą. Kitaip tariant, didžiosios geležinkelio stotys, autobusų stotys, oro uostai ir keltų terminalai turi būti prijungti prie miestų dviračių infrastruktūros tinklo.
Visa peržiūrėto TEN-T reglamento analizė čia (anglų k.).
Ilgalaikė važiavimo dviračiu vizija TEN-T apima:
Europos dviračių maršrutų tinklo „EuroVelo“ integravimas į TEN-T. 2020 m. atlikta ECF analizė atskleidė, kad „EuroVelo“ susikerta su TEN-T tinklu beveik 8 000 kartų, o tai pabrėžia didelį dviračių transporto integravimo į TEN-T potencialą.
Sistemingai integruoti pėsčiųjų ir dviračių infrastruktūros elementus į visus TEN-T projektus ir tinklo plėtrą.